REGISSÖREN HAIFA AL-MANSOUR

6 Mar

Recension

Film, den gröna cykeln

Karoline Eriksson  karoline.eriksson@svd.se

FILMEN VILL GE HOPP ÅT SAUDISKA KVINNOR

http://www.svd.se/kultur/filmen-vill-ge-hopp-at-saudiska-kvinnor_7969046.svd

”Den gröna cykeln” är inte bara den första saudiarabiska filmen regisserad av en kvinna, den räknas som den första saudiarabiska långfilmen över huvud taget. Regissören Haifa al-Mansour vill påverka situationen för kvinnor i Saudiarabien via publikens hjärtan.

– För mig är det väldigt viktigt att inte internalisera bilden av att kvinnor bara har det svårt i Saudiarabien. Man måste glädjas åt att det tas steg i rätt riktning också. Nu i vår svärs 30 kvinnor in i den rådgivande församlingen, Shura. 2015 får vi kvinnlig rösträtt. Det är meningslöst att göra en film om hur hemskt kvinnor behandlas, jag ville göra en film som ingav hopp.

När jag träffar Haifa al-Mansour under filmfestivalen i Göteborg, där ”Den gröna cykeln” deltar i debuttävlingen, handlar vårt samtal lika mycket om kvinnofrågor som om filmskapande. Den till synes enkla historien – den elvaåriga flickan Wadjda (Waad Mohammed) bor i en förort till huvudstaden Riyadh och försöker spara ihop pengar till en cykel – är en noggrant komponerad allegori över den saudiska kvinnans möte med moderniteten.

– Saudiarabien är ett rikt land, allt finns där – snygga bilar, platt-tv, folk klär sig vackert under sina abyas. Men det traditionella finns med i botten på allting. För mig symboliserar cykeln själva begreppet modernitet: acceleration; att kontrollera sitt öde. Samtidigt är den en leksak, det finns inget hotfullt med den. Jag vill att den saudiska publiken ska lita tillräckligt mycket på mig för att se mina filmer.

Kommentera

