MIN PRESENTATION PÅ SVENSKA

5 Mar

PERSONLIGA UPPGIFTER

  • Jag heter Graciela Alicia del Río och är chilenska med svenskt medborgarskap.
  • Jag föddes i en liten by, Chanco i mellersta Chile den 21 december 1942.
  • Jag var nästan hela mitt liv lärare i grundskolan såväl i Chile som i Sverige.
  • Jag har min största del av familjen i Chile.
  • 1989 bestämde jag mig att flytta till Sverige pga. familjeanknytning till min dotter som bosatte sig här tidigare.
  • Innan jag flyttade hit fick jag uppehålls- och arbetstillstånd.
  • 1995 fick jag svenskt medborgarskap.

BOSATT I SVERIGE

  • Jag har bott i Orminge, Nacka kommun, i största delen av mitt liv här i Sverige.
  • Sedan 2009 bor jag i Sticklinge på Lidingö med min svenske sambo.

STUDIE I SVERIGE

  • Jag läste svenska i SFI på dagtid och gick i Komvux-SAS I-II på kvällen.
  • På Runö Folkhögskolan gick jag i ”Allmänt Kurs i Svenska och Data Kunskap” och Kooperation och Folkbildning för spansktalande på spanska.
  • På Infokomp deltog jag i en kurs ”Vägen till jobb i Sverige” genom Arbetsförmedlingen som innehöll ”IT kunskap inför livet”.
  • Genom Studieförbundet Vuxenskolan gick jag i en kurs i ”Cirkelledarens roll”.

BEHÖRIG SOM MODERSMÅLSLÄRARE I SPANSKA

  • 2002 fick jag behörighet som modersmålslärare i spanska utfärdat av Högskoleverket.

YRKES ERFARENHET

  • Arrangör på konstnärligas avdelning på Latinamerikanska Kulturella
  • Samordningsorganisation (CCL) i Stockholm.
  • Studieledare i spanska på Medborgarskolan i Värmdö.
  • Min största yrkeserfarenhet i Sverige är som Hemspråkslärare och B-språkslärare på spanska i Björknässkolan åk 7-9.
  • I Björknässkolan arbetade jag från 1996 t.o.m. december 2009 när jag blev pensionär.

IT KUNSKAP

  • Word, Power Point, lite med Publisher, Photoshop och Picasa.

PENSIONÄRSERFARENHET

  • Nu har jag har njutit av denna etapp av mitt liv genom att utveckla min passion i:
  • Foto och Fotografering.
  •  Använda datorer mest konstnärligt. Jag har gjort ca 2000 Collage med fotona som jag har i datorn.
  • Blogg på spanska i Blogger. I slutet av november i fjol gjorde jag mitt första försök. http://gracielalicia1.blogspot.se/2012/11/gracielalicia.html
  • Facebok. Sådana sysselsättningar har jag gjort själv.

INTRESSE

JAG TYCKER OM:

  • Att lära mig något varje dag och dela med mig av det jag lärt mig
  • Att njuta av familjen och goda vänner
  • Att umgås med folk för att utbyta erfarenhet och kunskap.
  • Att ta emot utmaningar
  • Att vara själv för att få inspiration och uppfylla den.
  • Att njuta av livet jag har fått.

JAG GILLAR

  • Konst, musik och Litteratur
  • Att läsa på båda språk (svenska/ spanska)
  • Att se på en bra film
  • Att gå på teater, museer och konstgallerier.

JAG ÄLSKAR:

  • Att dansa
  • Att spela golf
  • Att fotografiera
  • Att redigera bilder på datorn

JAG TYCKER INTE OM:

  • Monotoni
  • Hyckleri

ANDRA AKTIVITETER JAG GÖR UNDER ÅRET:

  • Att gå på Friskis & Svettis på onsdagar
  • Att gå på lätt träning på Bosön på freddagar, cykla, simma och ta en bastu.
  • Att hälsa på familj och vänner och äta middag tillsammans.
  • Att åka till Skåne en eller 2 gånger per år.
  • Att åka 2 eller 3 gånger till Torrevieja, Spanien.

ÖNSKEMÅL INFÖR FRAMTIDEN

  • Att fortsätta lära mig data
  • Att arbeta med video
  • Att lära mig systematiskt att skapa WordPress Blogg.
  • Att lära mig använda min nya fotokamera Canon Power Shot SX 50
  • Att lära mig använda min iPod nano för att ladda ner E-böcker.
  • Att vara med i ”seniorföreningen” på Lidingö bibliotek.

MITT STÖRSTA ÖNSKEMÅL NU ÄR:

  • Att lära mig att  skapa en Fotoblogg.
Solnedgång

En vy vid Stilla Havet i Chile

Kommentera

